Proiecte Extrașcolare
Educația STEM prin proiectele eTwinning
25 iulie 2022
Iuliana Rădulescu,
grad didactic II,
învățătoare la clasa a II-a

Scientix Ambassador

Trăim într-o societate a cărei evoluție este continuă și tot mai rapidă, însă care pe alocuri ne pune în situația de a ne confrunta cu diverse probleme și crize. Situația pandemică, instaurată în primăvara anului 2020, a pus cadrul didactic în dificultate de a activa din motivul nivelului scăzut al competențelor digitale, accesul limitat la platforme educaționale digitale, precum și a materialelor didactice care pot fi utilizate în mediul online. Toate acestea au creat premise ce m-au motivat să caut surse alternative de predare și mi-au îndreptat pașii către o nouă lume a educației. O lume ce oferă diverse oportunități de dezvoltare continuă, o lume a inovației, o lume a colaborării și comunicării, o lume ce pune la dispoziția cadrului didactic un mediu virtual și instrumente online pentru derularea de proiecte școlare. Proiectele educaționale eTwinning contribuie semnificativ la îmbunătățirea calității în educație.

Unul dintre aceste proiecte de care m-am îndrăgostit și care voi căuta să îl continuu este proiectul „STEM Applications with ADDIE”. La acest proiect au participat 125 de profesori, creativi și entuziasmați, din 23 de țări. Obiectivele proiectului este să dezvolte la școlarii mici gândirea critică, găsind soluții la problemele din viața reală, să colaboreze și să comunice cu colegii atât din clasă, cât și cu cei din alte țări și să fie creativi în realizarea produselor.

Educația STEM este un concept despre care la noi în țară a început să se vorbească destul de recent, dar se crede că va deveni un punct cheie în pregătirea tinerei generații pentru viitor. Conceptul depășește educația formală din școli și ajunge pe un tărâm al creativității și imaginației, mergând până la prima formă de învățare din viața copiilor: joaca. De aceea, prin intermediul  proiectului STEM with Applications ADDIE” au fost realizate activități inovative pentru elevii din clasa I, care au contribuit la dezvoltarea creativității acestora. Totodată, am căutat să cultivăm dragostea pentru învățare și să încurajăm curiozitatea. Elevii au fost încurajați să pună întrebări, să exploreze și să se joace. Esența activităților STEM sunt fundamentate pe găsirea de soluții la problemele din lumea reală și se concentrează pe învățarea bazată pe proiecte. Pornind de la această premisă, elevii din clasa întâi au fost provocați să găsească soluții în vederea soluționării problemelor reale.

Proiectul a durat 7 luni, din octombrie 2021 până în aprilie 2022 și a implicat activități precum: activități introductive de cunoaștere, realizarea unui logo, postere despre activități STEM. Pe parcursul proiectului, elevii clasei întâi au fost provocați să găsească soluții în vederea soluționării problemelor reale, de exemplu:

– Cum ar putea să se orienteze în spațiul necunoscut al școlii? „Life in Our School”. Elevii, la rândul său, au venit cu următoarele soluții: să exploreze mediul înconjurător, făcând un tur al școlii; să realizeze schema școlii, indicând poziția sălilor de clasă și a altor spații din instituție; să deseneze traseul pe care trebuie să îl urmeze pentru a se deplasa din sala de clasă spre biblioteca, sală de sport sau altă destinație din incinta clădirii. Pentru realizarea acestei sarcini, elevii din clasa întâi au utilizat algoritmul de programare, astfel făcând primii pași în vederea dezvoltării gândirii computaționale.

– Dacă s-ar întâmpla ca într-o zi părinții să nu vină după el la școală, cum ar explica învățătorului traseul spre casă? „Where is my house?” Pentru a soluționa această problemă, elevii au avut sarcina să observe și să memoreze traseul de acasă spre școală și invers, după care l-a reprodus pe o foaie de desen, explicând care este traseul, ținând cont de punctele de reper. Apoi, în echipe mici au realizat macheta unui cartier din produse reciclabile și din piese lego.

– O altă problemă abordată în cadrul proiectului era cum putem menține mediul înconjurător curat? „My Environment is Clean with STEM”. Și de data aceasta elevii au fost provocați să găsească soluții de a curăța apa. Ei au scos mai întâi din apă obiectele mari cu mâinile, apoi au strecurat apa de impurități mai mici cu ajutorul tifonului. Totuși, elevii au văzut că apa nu este la fel de curată. Atunci au hotărât să realizeze un filtru de apă. Elevii au înțeles importanța unui mediu curat și au realizat un șir de experimente cu apa.

Pe parcursul desfășurării au fost realizate și activități colaborative, cum ar fi: CodeWeek 2021, Outdoor Classroom Day, activități cu prilejul sărbătorilor de iarnă, Ziua Internațional a Siguranței Online și altele,  realizând astfel atât sarcini individuale, cât și sarcini în colaborare.

Valoarea pedagogică a activității rezidă în faptul că activitățile au fost conectate cu experiențe din viața reală și au format abilități precum gândirea critică, gândirea creativă, colaborarea, comunicarea, informația, comunicarea și tehnologia (TIC). Acest tip de activități ar trebui folosite deoarece învățarea bazată pe proiecte transformă elevii în mici oameni de știință care învață practic și care vor înțelege mai bine valoarea disciplinelor precum Știința, Tehnologia, Ingineria și Matematica.

Așadar, prin integrarea activităților STEM au fost create oportunități de învățare într-un mediu plăcut și sigur, iar elevii clasei întâi s-au implicat cu plăcere și entuziasm, descoperind că procesul de învățare și cunoaștere este prietenos și distractiv.

Acest articol a apărut inițial pe eTwinning.utm.md.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vezi mai multe

Noutățile școlii