Proiecte Extrașcolare / Viața școlii
Schimbăm lumea prin știință și tehnologie
19 aprilie 2024

Impactul proiectului eTwinning
„STEM for Sustainable Goals”

Autor: Iuliana RĂDULESCU, învățătoare grad didactic II, Ambasador Scientix, Școala Primară Grădinița „Abeceluș”, or. Durlești, Republica Moldova

În contextual actual al problemelor globale precum: schimbările climatice, poluarea, pierderea biodiversității și sărăcia, este evidentă necesitatea de a căuta soluții inovatoare și sustenabile pentru a aborda aceste provocări majore ale zilelor actuale. În acest sens, proiectul „STEM for Sustainable Goals” reprezintă o inițiativă educațională care are potențial de a transforma mentalitatea de la vârstă fragedă prin intermediul științei și tehnologiei. Pentru a înțelege și a rezolva problemele complexe ale lumii moderne, știința și tehnologia sunt cele mai puternice instrumente pe care le avem la dispoziție. Implicându-i pe micii școlari în domeniul STEM, îi încurajăm să devină viitorii inovatori și lideri în căutarea soluțiilor durabile pentru provocările de mediu.

Totodată, abordarea obiectivelor de dezvoltare durabilă în cadrul educației STEM nu numai că oferă o perspectivă integrată a problemelor globale, dar și încurajează gândirea critică, creativitatea și colaborarea.

Proiectul “STEM for Sustainable Goals” a fost o inițiativă de durată desfășurată pe o perioadă de 6 luni, care a implicat o colaborare internațională între 19 învățători din treapta primară din 5 țări diferite: Grecia, Iordania, Moldova, România și Turcia. Scopul acestui proiect a fost de a educa elevii în privința importanței conservării resurselor naturale și a protejării mediului înconjurător prin intermediul activităților practice și inovatoare, orietându-se spre atingerea obiectivelor de dezvoltare a abilităților de cercetare și de rezolvare a situațiilor de problemă din viața reală, încurajarea gândirii critice și a creativității și stimularea spiritului de echipă și a colaborării.

Pe parcursul celor 6 luni de desfășurare a proiectului, aproximativ 400 de elevi din cele 5 țări participante au fost implicați, beneficiind de oportunitatea de a învăța și colabora într-un mediu internațional și multicultural. De asemenea, beneficiarii proiectului au participat la o varietate de activități prin care au învățat despre sustenabilitate și practici ecologice responsabile. Prin intermediul acestui schimb de experiențe și cunoștințe, elevii au avut șansa să participe la diverse întâlniri și sesiuni de lucru cu specialiști din domeniul STEM și dezvoltării durabile. Aceste întâlniri au facilitat schimbul de idei și bune practici între participanți, încurajând colaborarea și învățarea reciprocă.

Participarea la activitățile distractive din cadrul acestui proiect educativ a adus o nouă dimensiune învățării pentru copiii din treapta primară. Aceștia au avut ocazia să descopere și să învețe prin intermediul jocului, ceea ce i-au motivat și i-au implicat în mod activ în procesul de învățare.

Construirea și explorarea unui sistem de colectare a apei de ploaie i-au transpus pe copii într-o aventură captivantă, unde ei au devenit exploratori ai secretelor naturii. În timp ce au construit și au personalizat fiecare componentă a sistemului, învățând astfel despre ciclul apei și despre modul în care pot contribui la protejarea mediului înconjurător, totul într-un mod distractiv și interactiv.

Utilizarea filtrelor de apă a devenit o provocare plină de entuziasm pentru copii, care au descoperit cum tehnologia poate transforma apa murdară într-o resursă prețioasă și sigură. Prin intermediul jocului și experimentării practice, ei au învățat despre importanța apei curate și despre modul în care pot contribui la protejarea sănătății și a mediului înconjurător.

Construirea și programarea turbinelor eoliene din Lego reprezintă o adevărată călătorie în lumea energiei regenerabile pentru copiii din treapta primară. Aceștia fiind ingineri în devenire, au explorat concepte complexe prin intermediul jocului și au descoperit puterea și potențialul energiei eoliene într-un mod distractiv și captivant.

O altă provocare adresată elevilor a fost să construiască un frigider smart folosind materiale reciclabile. Cu toate că inițial părea o sarcină dificilă, aceștia s-au descurcat de minune și au reușit să creeze un frigider funcțional și inovator. Pe parcursul procesului, elevii s-au distrat și au experimentat bucuria și satisfacția de a crea ceva nou și util.

Frigiderul lor smart a fost proiectat să fie alimentat cu energie solară alternată cu cea mecanică, oferind o alternativă durabilă și ecologică la frigiderele tradiționale. Acest lucru i-a ajutat pe elevi să înțeleagă importanța utilizării resurselor regenerabile și a tehnologiilor sustenabile pentru protejarea mediului înconjurător.

O altă activitate plină de farmec, care i-a captivat pe elevi, a fost pregătirea rețetelor din pâine veche și compost. Aceștia s-au transformat în mici bucătari și ecologiști, descoperind cum pot transforma deșeurile alimentare în resurse utile pentru grădinărit și protejarea mediului. Prin intermediul rețetelor delicioase și a experimentelor cu compostul, ei învață despre importanța nutriției sănătoase și a reciclării într-un mod distractiv și interactiv.

Prin participarea la provocările lansate în cadrul proiectului, elevii au dobândit cunoștințe practice în domeniul științei și tehnologiei, precum și abilități de rezolvare a problemelor și de lucru în echipă. Ei au experimentat pe pielea lor bucuria creativității și inovației și au învățat că prin efort și determinare pot realiza lucruri extraordinare.

În concluzie, activitățile din cadrul acestui proiect au fost nu doar educative, ci și distractive și captivante pentru copiii din treapta primară. Aceștia au învățat prin intermediul jocului și al experiențelor practice, dezvoltându-și abilitățile și conștientizând importanța conservării mediului și a unui stil de viață sustenabil într-un mod plin de bucurie și entuziasm.

Prin încurajarea gândirii critice, a inovației și a colaborării, acest proiect poate schimba lumea prin știință și tehnologie, pregătindu-i pe elevi să devină lideri ai schimbării și să contribuie la crearea unui viitor mai sustenabil și mai echitabil pentru toți. Prin aplicarea cunoștințelor și abilităților dobândite în cadrul acestui proiect, elevii pot deveni agenți ai schimbării în comunitățile lor și în lume, aducând soluții inovatoare și sustenabile pentru problemele actuale și viitoare.

 

 

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vezi mai multe

Noutățile școlii

Lansarea revistei „Dimineața cuvintelor”

Lansarea revistei „Dimineața cuvintelor”

Astăzi, 29 aprilie 2024, elevii noștri din clasa I, sub îndrumarea doamnei învățătoare Aliona Rotari, au avut privilegiul de a participa la evenimentul de lansare a revistei „Dimineața Cuvintelor”, organizat la Biblioteca Națională pentru Copii „Ion Creangă”. Într-un...

citește mai mult
Summit-ul Școlar „Conectați prin Știință”

Summit-ul Școlar „Conectați prin Știință”

Sâmbătă, 27 aprilie, echipa Școlii Primare-Grădiniță „Abeceluș” a participat la deschiderea Summit-ului Școlar Moldo-American „Conectați prin știință”. Este vorba de un eveniment dedicat inovației, educației și colaborării în domeniul științelor și tehnologiei. Gazda...

citește mai mult