Proiecte Extrașcolare
„Matematica și arta” – doi piloni ai creativității
8 februarie 2023
Iuliana Rădulescu,
grad didactic II,
învățătoare la clasa a II-a

 Scientix Ambassador

Proiect educațional eTwinning

De-a lungul timpului, matematica s-a dezvoltat concomitent cu artele frumoase, astfel încât putem spune că dezvoltarea lor ulterioară impresionează prin frumusețea pe care le-o dă proporția elementelor componente, simetria și forma lor. Ideea  de frumos în matematică  a fost cercetată de-a lungul timpului de mulți gânditori, matematicieni și filozofi până în zilele actuale.  Acest subiect continuă să preocupe pentru că potențialul creativ reprezintă una dintre avuțiile cele mai complexe și mai misterioase.

Astfel, ceea ce ne interesează, în calitate de promotori ai educației de calitate este educația creativității la școlarii mici. Acest interes s-a cristalizat în urma relaționării directe și de durată cu școlarii, învățându-i reguli, dar și stimulându-le trebuințele de dezvoltare, motivație cognitivă, aspirațiile înalte și, de ce nu, nonconformismul de cunoaștere. Copilul care pornește pe acest drum al inițierii prin creativitate, învață să descopere lumea în mod creativ. Formarea prin creativitate este un drum al schimbării, un drum al viitorului.

Pornind de la aceste premise, a luat naștere proiectul educațional „ Matematica în arte”, fiind înregistrat pe platforma internațională eTwinning de către două cadre didactice din Turcia și România. Scopul proiectului este de a dezvolta abilitățile matematice ale elevilor prin utilizarea artelor, de a populariza și de a preda matematica prin includerea realizărilor matematice în studiile artistice. În acest fel, elevii studiază și învăța îndeaproape ramurile artei, viața celebrilor artiști din diferite domenii. Totodată, sunt provocați să descopere lumea din perspectiva artiștilor studiați, realizând lucrări în stilul acestora. 

La moment, beneficiarii proiectului sunt peste 400 de elevi și 18 învățători din trei țări diferite: Republica Moldova, România și Turcia. Proiectul a fost lansat în luna noiembrie a anului 2022 și se va derula până la sfârșitul anului de studiu 2023.

În cadrul proiectului au fost realizate o serie de activități interactive și de colaborare, precum și întâlniri online între elevi și cu diferiți specialiști din domeniul artistic. Astfel, elevii din clasa a II-a din Școala Primară „Abeceluș” acceptă de fiecare dată provocările lansate de acest proiect și descoperă misterele artei din perspectiva matematică. Ei au studiat despre:

  • arhitectorul turc, Mimar Sinan,  care a fost responsabil pentru construirea a mai mult de trei sute de construcții mari, ce au rezistat secolelor și prezintă destinații turistice în zilele noastre. 
  • pictorul modern din Brazilia, Romero Britto – i-au analizat lucrările, după care au realizat un desen în stilul lui.
  • Cristian Marianciuc, un iscusit artist român al artei japoneze – origami. De la el a învățat că pot să se retragă într-o lume a contemplației și a liniștei, executând astfel de lucrări din hârtie. Fiind inspirați de lucrările sale, au făcut o lebădă.
  • curentul artistic de avangardă – cubism și au încercat să facă o lucrare în acest stil. 

Însă lista nu se încheie aici, urmează alte activități interesante și captivante, prin care elevii vor descoperi lumea înconjurătoare, vor învăța să gândească critic, să colaboreze și să fie creativi.

Elevii au înțeles că matematica și arta sunt două științe diferite, dar în același timp comune, deoarece în desen sau în arhitectură este folosită geometria, precum: unghiurile, punctele, liniile drepte sau curbe, chiar și formele geometrice sau spațiale. În concluzie, elevii pot afirma că matematica și arta sunt două instrumente cu care sunt create cele mai frumoase capodopere.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vezi mai multe

Noutățile școlii